Skip to main content
[vc_single_image image=”35517″ img_size=”full”]

Eerder dit jaar, tijdens de Horecava Limited in januari heeft Gijs Hendrikx (HMSM ‘09) de Hotello of the Year Award gewonnen. Een award die zijn ondernemerschap beloont: Twee maanden eerder opende hij zijn tweede Hotel: Mr. Jigs. Maar Gijs staat niet stil, hij is alweer bezig met de volgende projecten. Toch heeft hij tijd gevonden om met ons over ondernemerschap te praten en zijn geheim voor succes te delen. 

Wie is Gijs?

Voor diegenen die Gijs nog niet kennen: hij is een echte ondernemer, teamplayer en netwerker; eigenschappen die hem een echte Hotello maken. Gijs is een ondernemer in hart en nieren: “Het zat altijd al in me”, zegt hij, en daarom geeft hij bij al zijn projecten meer dan 100%. Gijs was altijd al gepassioneerd over de horeca, maar het was in eerste instantie niet zijn intentie om in de hotellerie te gaan werken. Toen hij bij Van der Valk in Venlo begon (2012), leerde hij het ‘hotelleven’ kennen en genoot hij er zo erg van dat hij besloot om een grote stap te zetten en voor zichzelf te beginnen. Vanaf dat moment heeft hij 5 jaar nóg harder gewerkt en in 2017 opende hij zijn eerste hotel: Theaterhotel Venlo. Recentelijk opende hij ook zijn tweede hotel – Mr. Jigs hotel Venlo. Toch geeft Gijs nog genoeg plannen en ambities: Een derde en vierde hotel worden op dit moment ontwikkeld en openen snel.

“Niet zonder mijn team”

Wat heel duidelijk wordt en Gijs graag herhaalt: Hij zou het openen en runnen van de hotels niet zonder zijn team kunnen doen. Zij geven hem de motivatie en daar krijgt Gijs zijn energie van, om hen ook te kunnen motiveren als het even tegen zit. Dat doet hij onder andere door ook de kleine milestones te vieren. In beide hotels heerst er een gevoel van samenzijn, teamgeest en collegialiteit. Deze positiviteit blijft niet alleen bij de collega’s onderling. Gijs gelooft enorm in het maken van lokale verbindingen en werkt nauw samen met lokale partners en bedrijven.

Hotel Directeur, Gin-maker & klusjesman  

“Tijdens deze crisis is het nóg belangrijker om uit te kijken naar de kleine dingen, maar ook om deze gekke tijd maximaal te benutten en de processen te optimaliseren”, aldus Gijs. Zo is er voor het Theaterhotel Venlo gewerkt aan een nieuwe website en heeft Mr. Jigs hotel Venlo een nieuwe, speciale editie van hun handcrafted Gin uitgebracht. Naast hun eigen gin hebben ze ook een eigen huiswijn, genaamd Oro (hun witte wijn) en Roco (hun rode wijn). 

Één ding waar Gijs heel trots op is, is dat hij de verbouwing zelf gedaan heeft samen met het team van het Theaterhotel. Binnen vijf maanden hebben zij een winkelpand omgebouwd naar drie long-stay appartementen, aanvullend op het Theaterhotel en de winkel. Zo kon Gijs niet alleen samen met zijn team nieuwe dingen leren en iedereen aan het werk houden, maar ook zijn hotels zichtbaar maken op social media met updates van de verbouwing.

Het geheim voor succes

Op de vraag of hij iets opnieuw zou willen doen was zijn antwoord duidelijk: “Nee. Zelfs de momenten die niet makkelijk waren of waar het, terugkijkend met de kennis van nu, niet allemaal goed is gegaan horen er toch bij. Je hebt deze momenten nodig om in de toekomst succesvol te worden”. Gijs’ geheim voor succes en de boodschap voor andere (jongere) Hotello’s is: “Vertrouw op jezelf, probeer dingen uit en omring jezelf met mensen uit je netwerk die je kunnen helpen. Ik ben een aantal keer tegen de lamp gelopen doordat ik veel zelf wilde doen, maar je kunt simpelweg niet alles alleen doen. Gelukkig groei en leer je juist het meest door het maken van fouten.” Gijs laat zien dat je ook in een uitdagende periode je plannen kunt realiseren. Zijn laatste tip: “Let erop dat wanneer je mensen aanneemt, zij andere vaardigheden hebben dan jijzelf, zodat je elkaar aanvult en dan kun je met een gerust hart de verantwoordelijkheid verdelen”. De uitdaging waar Gijs zich met het team nu op focust is om de aankomende drukte te managen, wanneer er weer meer versoepelingen zijn.