Waardecreatie door winstgevende en duurzame hotelexploitatie
Pandox werd opgericht in 1995 door Securum en Skanska, met als missie om een hotelportfolio over te nemen en te herstructureren om het vervolgens te verkopen.
Bewezen strategie en uniek bedrijfsmodel
Het zakelijke concept van Pandox is om hotelvastgoed te bezitten en te verhuren aan sterke hoteluitbaters onder langlopende, op inkomsten gebaseerde huurovereenkomsten, waarbij gespecialiseerde expertise wordt toegepast om als actieve eigenaar waarde te creëren in de hele hotelketen. De visie van Pandox is om een van ’s werelds toonaangevende hotelvastgoedbedrijven te zijn.
Strategie gebaseerd op zes pijlers:
Alleen hotelvastgoed
Pandox’s strategie richt zich uitsluitend op hotelvastgoed, waar specialisatie en kennis cruciaal zijn om resultaten te behalen.
Grote hotelvastgoeden op strategische locaties
Pandox richt zich op grote hotelvastgoeden in het full-service segment die strategisch zijn gelegen in commercieel en cultureel belangrijke steden.
Op inkomsten gebaseerde huurovereenkomsten met gedeelde investeringen
De kernactiviteit van Pandox is het sluiten van langlopende, op inkomsten gebaseerde huurovereenkomsten met de beste hoteluitbaters en het delen van investeringen met hen. Dit legt de basis voor een duurzame en hoogwaardige hotelvastgoed portefeuille.
Diepgaande hotel expertise
Pandox is een actieve eigenaar met diepgaande kennis van de hotelindustrie en aanzienlijke ervaring in alle exploitatiemodellen op de hotelpmarkt. Dit, in combinatie met analyse en inzicht, geeft ons kennisvoordelen op de markt.
Diversificatie in verschillende dimensies
De hotelvastgoedportefeuille van Pandox is gediversifieerd qua geografie, vraag, merken en hotelaanbod, wat de effecten van schommelingen gedurende een hotelcyclus in evenwicht brengt en egaliseert.
Flexibiliteit en eigen exploitatie van hotels verminderen risico
Pandox kan zich vrij bewegen door de hele hotelketen en exploiteert ook zijn eigen hotels. Dit vermindert het risico en creëert tegelijkertijd nieuwe zakelijke mogelijkheden.
Sterke positie in binnenlandse markten
Pandox heeft een goed gediversifieerde portefeuille met een aanwezigheid in 90 steden in 15 landen, waaronder de submarkten van Engeland, Wales, Noord-Ierland en Schotland. De portefeuille heeft de meeste blootstelling – ongeveer 80 procent gemeten naar het aantal kamers – aan binnenlandse en regionale steden met voornamelijk binnenlandse vraag.
40% VAN DE PORTEFEUILLE VAN PANDOX
Binnenlandse steden
Binnenlandse vraag is een belangrijke drijfveer
Geen of beperkte internationale vraag
Minder commerciële drijfveren
Grotere afhankelijkheid van de publieke sector
Voornamelijk reizen met een specifiek doel
Voorbeelden in de portefeuille van Pandox:
Leeds, Sheffield, Göteborg, Jönköping, Örebro, Jyväskylä, Kuopio, Bergen, Bodø, Dortmund, Mönchengladbach en Wolfsburg.
40% VAN DE PORTEFEUILLE VAN PANDOX
Regionale steden
Groeiende bestemmingen die “in opkomst zijn”
Vraag is voornamelijk regionaal en binnenlands
Elementen van internationale vraag
Verschillende drijfveren van vraag
Vraag vanuit verschillende gastsegmenten
Voorbeelden in de portefeuille van Pandox:
Hamburg, München, Keulen, Frankfurt, Den Haag, Kopenhagen, Stockholm, Oslo, Helsinki, Manchester, Birmingham en Basel.
20% VAN DE PORTEFEUILLE VAN PANDOX
Internationale steden
Internationaal gevestigde bestemmingen
Hoog dynamisch karakter
Knopen voor internationaal reizen
Markten met een sterke koopkracht
Compleet scala aan vraagdrijvers
Vraag vanuit alle gastsegmenten
Voorbeelden in de portefeuille van Pandox:
Londen (dat ook een megastad is), Amsterdam, Montreal, Brussel, Berlijn, Wenen en Dublin