Even voorstellen: Joachim de Looij

Onlangs is de top 4 voor het Hotello of the Year Award 2022 bekend gemaakt. Deze vier kandidaten zijn genomineerd door vrienden/ collega´s/ familie, omdat ze échte Hotello’s zijn en omdat ze in 2021 iets moois en inspirerends hebben neergezet. En dat mag natuurlijk gevierd worden! Om ze beter te leren kennen, hebben wij elke kandidaat het hemd van het lijf gevraagd. Benieuwd naar wat zij te vertellen hadden? 

De laatste finalist voor de Hotello of the Year Award 2022: Joachim de Looij!

MAGISCHE WERELD

De hotelschool was voor Joachim al snel een duidelijk pad, ondanks dat hij niet uit een Hotello gezin komt. Zijn vader geeft les in journalistiek aan de hogeschool en zijn broers zijn gespecialiseerd in de creatieve kant van IT. Joachim wist echter al sinds zijn 10e dat hij aan de hotelschool wilde studeren. ¨Mijn beide opa´s hielden van lekker eten; de een was banketbakker en de ander was keurmeester van vlees. We hadden thuis dus altijd lekker brood, gebak en goed vlees. Hierdoor is mijn liefde voor eten ontstaan.¨ Vanaf een jonge leeftijd stond Joachim al te koken in de keuken. ¨Ik dacht altijd dat ik het wel beter kon¨, lacht hij. Hierdoor is de passie voor de horeca steeds meer gaan ontwikkelen. ¨Vanaf mijn 15e werkte ik al in restaurants.¨ 

Toen de tijd daar was om een school te kiezen, is Joachim naar verschillende open dagen gegaan om ze te kunnen vergelijken. Saxion was destijds net nieuw. ¨De reden waarom ik naar Hogeschool Saxion ben gegaan, is omdat zij een andere kijk hadden op de stages. Saxion hanteert 2 lange stages van 6 maanden en een afstudeerstage; in totaal dus anderhalf jaar. Dit vond ik erg interessant.¨ Zijn eerste stage was een oriëntatiestage bij Bilderberg, die minder goed bij hem paste. ¨Het was te traditioneel voor mij, en niet waarom ik de hotellerie in wilde gaan.¨ Zijn volgende stage beviel een stuk beter: aan de slag als Partymanager bij de Jaarbeurs in Utrecht, waar hij medeverantwoordelijk was voor de catering. ¨Mijn laatste stage was bij Wedding Planning in Brugge. Hier heb ik veel exclusieve evenementen mogen organiseren en veel geleerd.¨ 

Op zijn 21e jaar studeerde Joachim af van de hotelschool. Door zijn jonge leeftijd had hij besloten nog een studie te gaan doen, namelijk bedrijfseconomie. ¨Hier ben ik na 3 weken al mee gestopt omdat de sfeer me niet beviel, ik voelde me niet thuis op de universiteit¨, concludeerde hij. Toen maakte hij de keuze om verder te gaan met de master Hospitality in Leeuwarden. Door deze master kwam zijn echte interesse in de hotellerie ook weer terug. ¨De hotellerie heeft voor mij iets magisch; altijd versierd met kerst, een grote, hele andere wereld waarin je terechtkomt. Dat heeft mij altijd heel erg aangetrokken¨, legt hij uit.

BUNK

Na het behalen van zijn master is Joachim aan de slag gegaan bij Accor in Amsterdam als Operations Manager. Over een periode van 7.5 jaar heeft hij hier veel mogen meemaken en heeft hij zichzelf kunnen doorontwikkelen. Zo is hij destijds aan de slag gegaan als General Manager en Opening General Manager. In maart 2016 besloot Joachim echter dat hij de wereld wilde gaan ontdekken. ¨Na een wereldreis van 7 maanden was ik erop ingesteld dat ik in het buitenland aan het werk zou gaan. Toen kwam BUNK echter op mijn pad¨, vervolgde Joachim zijn verhaal. BUNK is een organisatie die zich gericht heeft op het overbruggen van het gat tussen hotels en hostels, door betaalbare luxe kamers te combineren met slimme ontwikkelde privé Pods.

Met zijn terugkeer naar Nederland kon Joachim direct aan de slag bij BUNK. Hij vertelde: ¨Ik had op dat moment nog niet eens een huis om in thuis te komen. Hierom ben ik tijdelijk weer bij mijn ouders gaan wonen¨. Er was echter geen twijfel over de keuze. ¨Het bijzondere is dat ik samen mag werken met mijn vrouw Eva. Zij is ook hotello en in 2016 zijn wij samen ons avontuur bij BUNK gestart. Het feit dat we bij BUNK ook als stel kunnen samenwerken zegt voor mij veel over de organisatie. Er wordt gewerkt op basis van vertrouwen en we pakken zaken anders aan dan in andere grote bedrijven¨, deelt hij. Nu, bijna 5.5 jaar later kijkt Joachim ontzettend tevreden terug op de groei die het hotel heeft doorstaan. Momenteel zijn er twee prachtige monumentale kerken omgetoverd tot hotels, waar reizigers, locals en artiesten worden samengebracht door middel van sociale evenementen. ¨Ik ben trots op wat er nu staat¨, glundert hij. 

ECHT JEZELF ZIJN

Creatief, sociaal en veerkrachtig. Dat is hoe Joachim zichzelf zou omschrijven. Als voorbeeld noemt hij het omgaan met de huidige COVID situatie: ¨Als er weer een persconferentie heeft plaatsgevonden moeten wij meteen kunnen handelen; de knoppen omschakelen naar ´dit zijn de regels en wat kunnen we doen´ en niet kijken naar wat we niet mogen of kunnen doen.¨ Op zoek gaan naar kansen en oplossingen zit bij Joachim in het DNA. ¨Ik ben graag creatief bezig. Ik heb ook veel interesse in branding en zit dicht op de marketing. Binnen BUNK denk ik er graag in mee en heb ik ook zeker een vinger in de pap!¨, voegt hij eraan toe. 

Joachim zou zichzelf ook niet omschrijven als een klassieke hotelier. ¨Ik ben een out-of-the-box thinker en wil graag verandering in de branche brengen. Dat probeer ik met BUNK ook zeker te doen en te laten zien. Iedereen mag zichzelf zijn.¨ Dat is ook zeker zichtbaar. Het personeel heeft bijvoorbeeld geen naam badges en er zijn geen kledingvoorschriften. ¨Hoe zij zich kleden is hun eigen verantwoordelijkheid¨, aldus Joachim.

VOLDOENING

Om de toekomst maakt Joachim zich niet zo druk; Privé gaat het goed met hem. Onlangs is zijn tweede zoontje geboren waar hij veel voldoening uit haalt. ¨Door de lockdown kan ik veel thuiswerken, waardoor ik veel tijd met mijn kinderen kan doorbrengen¨, vertelt hij tevreden. 

Momenteel gaat het goed met BUNK en is hij trots op alles wat ze tot dusver bereikt hebben. ¨Mocht het zo zijn dat mijn tijd bij BUNK erop zit, dan heb ik ook nog wat eigen plannen. Namelijk zelf een eigen concept opzetten¨, verklapt hij. Een eigen onderneming opstarten is nog altijd een droom van hem.

En in zijn vrije tijd? ¨Ik sta graag in de keuken om lekker te koken. Ook vind ik sporten erg belangrijk, net zoals tijd doorbrengen met mijn vrienden.¨ Daarnaast is hij nog altijd fanatiek als het aankomt op reizen. ¨Reizen zit in mijn DNA en dat wil ik zeker weer voortzetten als de COVID periode achter de rug is¨, sluit Joachim zijn interview af.

 

WIJ SLUITEN DEZE HOTELLO OF THE YEAR INTERVIEWS AF MET HET MOOIE VERHAAL VAN JOACHIM, WAAR WIJ HEM VOOR BEDANKEN. WE WENSEN JOACHIM VEEL SUCCES IN ZIJN STRIJD TEGEN ZIJN 3 MEDEKANDIDATEN VOOR HET HOTELLO OF THE YEAR AWARD EN AL ZIJN TOEKOMSTPLANNEN. HOUD ONZE SOCIALS IN DE GATEN, WANT DE FINALE IS NOG NIET VOORBIJ!