Tijdens het HotelloTOP Year Event 2019 was Margot van Brakel (HMSM ‘93) te gast als een van de TOP Talks. Toen sprak ze erover hoe artificial intelligence onze menselijke intelligence over kort of lang gaat overtreffen en wat ons dan nog als mens definieert: onze connecties. Ook nu in de crisis is de menselijke connectie een enorm actueel thema en blijkt het onmisbaar voor velen. De boodschap van Margot en haar visie hierop is helder. Graag blikken we nog eens met je terug!
Meer verbonden dan ooit?
Wij zijn meer verbonden dan ooit tevoren. Het begon eigenlijk al toen het internet was uitgevonden. Vanaf dat moment is de wereld kleiner geworden omdat wij grotere afstanden kunnen overbruggen – met vervoer en online. Tegenwoordig is social media niet meer weg te denken uit ons leven. Op dit moment is ook school en werk grotendeels naar de online omgeving verplaatst en het aangaan van live connecties is een kostbaar goed geworden. Dus zijn we echt meer verbonden met elkaar dan ooit?
Het probleem van technologie
Het probleem met de nieuwe technologie is, dat wij onze positie in deze wereld gaan overdenken en wij beginnen ons met de technologie, voornamelijk artificial intelligence, te vergelijken. Deze strijd kunnen wij alleen maar verliezen, omdat de technologie ons op korte of lange termijn te slim af is. Wij zien het in de Horeca ook al: de check in wordt alleen nog maar met een iPad gedaan, op de kamers kan alles via een app gecontroleerd worden en er zijn robots die de kamers schoon maken. Sterker nog, AI kan de kamer zelfs voor je klaarzetten en je favoriete muziek aanzetten bij binnenkomst, je favoriete eten en drinken bestellen, en de kamer altijd op je favoriete temperatuur houden.
De evolutie van menselijke verbindingen
In een wereld waar online connecties belangrijker zijn dan menselijke contacten, en eigenlijk alles over je te vinden is, verliezen wij eigenlijk het vermogen om echte beduidende verbindingen aan te gaan. Maar menselijke connecties zijn zo belangrijk. Je kunt het terugzien in het geschiedenis. Al vroeg begonnen mensen in groepen samen te leven om beter beschermd te zijn tegen vijanden. Met verschillende vaardigheden binnen een groep was de kans groter om te overleven en te groeien. Deze kennis, en ook de acceptatie van andere mensen werd weer doorgegeven aan de volgende generatie en zo is uiteindelijk het gevoel van zorg en zekerheid ontstaan. Dit gevoel van veiligheid activeert het beloningscentrum in de hersenen en door evolutie is het uiteindelijk een automatische functie van ons brein geworden. Dus deze behoefte voor connecties zit in ons DNA, net als de noodzaak voor eten en drinken. Voor Hotello’s is deze behoefte waarschijnlijk nóg sterker. Met ons gastvrije gedrag streven wij ernaar een menselijke verbinding met onze gasten aan te gaan.
Hospito ergo sum
Als Hotello’s is het dus onze opdracht om het leven en de technologie een betekenis geven. Wij zijn in de juiste positie om met mensen weer een verbinding aan te gaan. Als Hotello’s kunnen we mensen verwelkomen met persoonlijkheid, warmte en empathie, wij kunnen verhalen vertellen en ons openstellen naar ons gasten – alles om een unieke beleving te creëren. Dus het is onze opdracht om onszelf open te stellen tegenover anderen, een voorbeeld te zijn voor Notello’s om hen weer te leren om hun emotionele kant te laten zien en om samen ons voordeel uit te spelen over AI. De Horeca is de toekomst – Hospito ergo sum.