Skip to main content
[vc_single_image image=”35437″ img_size=”full”]

Zaterdag was Dag van de Arbeid. Een dag waar traditiegetrouw aandacht aan ‘arbeid’ gegeven wordt, en wij maken graag van dit moment gebruik om onze aandacht te geven aan de huidige arbeidsmarkt van de horeca. Één ding is zeker, nu de terrassen weer open zijn is er een groot tekort aan personeel zichtbaar geworden. Daarom heeft de SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca) een wervingscampagne in het leven geroepen om te laten zien hoe leuk werken in de horeca is en mensen (weer) enthousiast over de opleidingen en banen te maken.

Historie

In de 19e eeuw gingen op 1 mei duizenden arbeiders de straat op om te pleiten voor betere arbeidsvoorwaarden. Op deze dag geven veel vakbonden en socialistische organisaties in Nederland nog steeds traditiegetrouw aandacht aan de arbeid. En in tegenstelling tot veel andere landen, werken Nederlanders inderdaad ook op deze dag. Zowel in de horeca als daarbuiten. En juist nu verdient werken in de horeca de aandacht!

Tekort op de horeca arbeidsmarkt

Er is namelijk een schrijnend tekort op de arbeidsmarkt. Dankzij de crisis en de maatregelen is de horeca procentueel gezien de meest gekrompen arbeidsmarkt met 11% minder banen dan twee jaar geleden (bron: UWV). Voor de corona crisis was het al moeilijk om personeel te vinden, maar nu staan er meer vacatures en stageplekken open dan ooit. Ricardo Eshuis, directeur van SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca) zei tegenover Misset Horeca dat er voor de crisis ongeveer 466 duizend mensen werkzaam waren in de horeca, maar dat het aantal teruggelopen is naar 340 duizend. Daarom heeft de SVH een nieuwe landelijke wervingscampagne in het leven geroepen om de horeca aantrekkelijk te maken: ‘Ga voor gaaf, ga voor de horeca!’

Waarom werken in de horeca? 

In het afgelopen jaar hebben wij gezien hoe gewild de horeca nog steeds is en hoe belangrijk mensen het vinden om met vrienden naar de terrassen te kunnen gaan om lekker uiteten te gaan en gezellige borreltjes te drinken. Maar daardoor is er ook een enorme uitdaging om weer het juiste personeel te vinden en ook meer studenten op te leiden in deze branche. Met deze campagne wil SVH de mensen enthousiast maken voor de horeca en hen laten zien hoe graaf de horeca eigenlijk is. ‘Het positieve gevoel dat bij de Horeca hoort moet weer uitgedragen worden’, zegt Ricardo Eshuis, directeur SVH. Het maakt niet uit of je een studiekiezer bent, starter of op zoek naar een (andere) baan, de horeca is zo divers dat er voor ieders kunnen, passie, interesse en ambitie iets geboden kan worden. Ook biedt de horeca enorme kansen  om door te groeien en te ontwikkelen. 

Ga voor Gaaf! 

‘Ga voor gaaf’ biedt de mogelijkheid met een E-Learning de passie voor de horeca te ontdekken en gebaseerd daarop kunnen jongeren een opleiding vinden die bij hen past en ouderen kunnen kijken of er bijpassende cursussen zijn om (om)geschoold te worden. Horeca ondernemers en bestaande bedrijven kunnen ook aan deze campagne meedoen en met passende toolkits deze campagne ondersteunen. Daarnaast kunnen scholen en horeca leerbedrijven hun eigen opleidingen via de SVH aanbieden. 

Meedoen

Ben je opzoek naar een baan, heb je personeel nodig en wil je daarom de campagne ondersteunen, of wil je graag meer leren over de horeca? Kijk dan hier naar de campagne of ga direct naar de E-Learning.