Hotello TOPtips: Heropenen van de terrassen

Het is zo ver: op 28 april mogen de terrassen weer open! Ben jij als horeca ondernemer al klaar voor de heropening? Om je op weg te helpen hebben we een korte checklist voor je: 

1. Hygiëne

Juist nu is het nog steeds belangrijk de gasten een veilig gevoel te geven. Zorg er daarom voor dat je desinfectiezuil weer gevuld en plaats deze bij de ingang waar de gast het terras op stapt en meteen even de gezondheidscheck doet (online in te richten via QR-code). Geef op dit punt ook aan welke regels je hanteert op je terras omtrent hygiëne. Je kunt aanvullend een medewerker verantwoordelijk maken voor de controle op dit proces en die persoon ook het plaatsen van de gasten laten doen.

2. Routing

Zorg ervoor dat je een heldere plattegrond hebt van je terras en hebt nagedacht over hoe je je terras het beste kunt inrichten. Zorg voor een duidelijk routing naar bijvoorbeeld het toilet, zodat gasten moeiteloos hun eigen weg kunnen vinden. Positioneer een medewerker aan de ingang die ten alle tijden de tafelschikking bijhoud en de gasten gaat plaatsen op hun vaste zitplek. Maak het voor de gast duidelijk, welke route hun moeten nemen naar de WC of naar de uitgang om zo de 1,5 m afstand te waaren. Als allebei gasten aan de tafel zitten, laat zij via een digitale menukaart bestellen om op deze manier te voorkomen dat het virus verspreid.

3. Menu

Laat je gasten een digitale menukaart bekijken (en misschien zelfs wel digitaal bestellen). Zorg ervoor dat je menu is toegespitst op het terras en overweeg gerechten zoals tapas of borrelplanken, mits dit natuurlijk bij jouw concept past.

4. Dubbelcheck hard- & software

Het is verplicht om een reservering te maken en idealiter doen gasten dit digitaal. Door alle ontwikkelingen is alles veel meer digitaal geworden, dus je doet er goed aan om digitale en mobiele betaalmethodes aan te bieden. Als programma’s met elkaar gekoppeld zijn, check dan ook of de koppelingen nog goed functioneren.  

Controleer voor jezelf ook of alle kassa’s, printers, pinapparaten, keuken/bar schermen en handhelds verbonden zijn en werken, en de juiste producten met de correct prijs in het systeem staan. 

5. Personeel

Misschien wel het belangrijkste: vergeet niet je personeel mee te nemen in het proces! Zij zijn het gezicht van je onderneming en zullen de gasten die positieve ervaring geven waar ze al zo lang naar uitkijken. Deel met hen welke maatregelen je volgt en hoe je deze met je gasten wilt delen, wat er op het menu staat en welke specials ze kunnen aanbieden en motiveer ze vooral om weer lekker te knallen! Bereid ze voor op wat ze kunnen verwachten en ga er vol positieve energie tegenaan.

 

Er zijn natuurlijk, afhankelijk van je onderneming, veel meer zaken om over na te denken, maar met deze checklist heb je de start gemaakt. Laat de gasten maar komen en het feest beginnen! 

Wil jij de basisregels voor het openen van de terrassen nog even opfrissen voor jezelf? Bekijk dan de richtlijnen van de Rijksoverheid.