Het leven van Hotello's onboard tijdens Corona

Vandaag is het World Ocean Day, dus een mooi moment voor ons om eens naar een branche te kijken die veel op het water te vinden is: de cruise branche. Hoe ziet het leven eruit voor Hotello’s onboard – voor en tijdens corona? Wanneer mogen ze hun gasten weer verwelkomen? En waarom zouden (net afstudeerde) Hotello’s juist nu voor een carrière in deze branche moeten kiezen? Om antwoord te krijgen op deze vragen spraken wij met Peter Janssen (HMSM ‘91) die (met af en toe een break) al meer dan 25 jaar bij Holland America Line werk.

De droom van de wereld ontdekken

Op dit moment is Peter ergens onderweg van La Paz, Mexico, naar Los Angeles (USA) op een van de 11 schepen van Holland America Line (HAL). Er is bijna geen bestemming waar ze niet heen gaan: Noord- en Zuid Amerika, de Caraïben, Europa, Afrika, Azië en Australië & Nieuw Zeeland – noem maar op. Zelfs Groenland en Antarctica staat in hun portfolio. 

Voor Peter begon de droom van de wereld verkennen al op zijn 17e toen hij op vakantie naar Zwitserland ging. “Reizen, liefst gecombineerd met werk is altijd mijn droom geweest tijdens mijn studietijd aan de Hotelschool.” Na zijn opleiding ging hij eerst in Turkije bij een Yachting Business werken, om vervolgens, met een korte tussenstop op Curaçao, voor HAL te gaan werken. 

Internationale sfeer

Op een cruiseschip zie je natuurlijk veel andere landen en je gaat regelmatig ‘even’ op verkenning tijdens een stop in bijvoorbeeld Buenos Aires, Singapore of Alaska. Tijdens die stops ontdekt Peter graag de lokale, meer eenvoudige restaurants, maar ook de kans om luxe uit eten te gaan bij restaurants met Michelinsterren laat hij niet aan zich voorbij gaan. Naast alle internationale bestemmingen waar je aanmeert is ook het leven aan boord heel internationaal, zowel binnen het team als binnen de gasten die je verwelkomt. “In het algemeen”, zegt Peter, “hebben Hotello’s wel een voorsprong op anderen; flexibel, sociaal vaardig, een breed cultureel bewustzijn en het gemak om zich aan te passen.” Deze flexibiliteit is nodig omdat op een schip, misschien nog meer dan op land, geen dag hetzelfde is. Zo is het wel eens voorgekomen dat het schip waar Peter op voer te laat aankwam bij de thuishaven en alle 200 gasten een nieuwe vlucht moesten boeken. 

Mooie en minder leuke momenten

Peter vertelt dat hij ook de werksfeer een van de positieve dingen van zijn werk vindt. Omdat iedereen ver en soms lang van huis is, worden de collega’s je nieuwe familie. “Je deelt alles met hen, goede en minder goede momenten, lange en stevige werkdagen, vaak wekenlang aan een stuk, maar ook nieuwe ervaringen in nieuwe landen en steden. Dit is anders dan wanneer je elke dag na je werk naar huis komt.” Maar toch vindt Peter het ook leuk om na een paar maanden aan boord voor een lange vakantie naar huis (in Santiago, Chile) te komen. Op die momenten geniet hij meer van de familietijd die heeft heeft en waardeert hij die meer, ook omdat hij niet altijd bij iedere verjaardag of speciale gelegenheden thuis kan zijn. 

Housekeeping even anders 

In een ‘normale’ situatie met 100% kamerbezetting ben je de meeste tijd kwijt aan het vinden van een balans tussen de gasten en de bemanning aan boord, voornamelijk voor Peter die als Executive Housekeeper werkte. Nu, tijdens de ‘operationele pauze’ zoals Peter het noemt, zijn er nog maar 100 (ipv 800) teamleden als gasten aan boord om het schip draaiende te houden – natuurlijk met afstand en mondkapjes.

In het begin van de pandemie heeft HAL nog geprobeerd de bemanning naar huis te laten vliegen, maar dit bleek vrij gecompliceerd en toen hebben ze besloten of de bemanning met hun eigen schepen vanuit de Caraïben via Zuid-Afrika naar India, Indonesië en de Filipijnen te brengen.

Klaar voor ‘trossen los’

HAL is ermee gestart om de hele bemanning met Pfizer te laten vaccineren, om het vertrouwen in de cruisemarkt terug te winnen. Nadat iedereen gevaccineerd is, hoopt HAL binnenkort weer ‘normaal’ te opereren aan boord met versoepelde regels vanuit de Amerikaanse gezondheidsdienst. Peter schat in dat de cruise industrie sterker uit deze crisis zal komen dan andere sectoren binnen de hospitality industry, omdat de vraag naar cruise vakanties erg groot is (vooral in de VS). “Waar op dit moment de overheden nog voorzichtig zijn om toerisme toe te laten in hun land, staan wij klaar met onze schepen om deze leegte op te vullen zodra de situatie veranderd,” zegt hij. 

Vergeleken met een hotel, is een schip mobieler en kan het toerisme op een bestemming brengen. Maar Peter zegt ook dat landen nu vaker reis barrières hebben opgeworpen die de toerisme in verre bestemmingen onaantrekkelijk maken, niet alleen voor de gasten om een reis te boeken ook voor de cruiseline om vanuit een bepaald land te vertrekken. Desalniettemin is Peter hoopvol en gelooft hij dat de cruise branche sterk terug zal komen, zodra gasten en bemanning zijn gevaccineerd. 

Is de cruise industry iets voor jou?

Net als ieder ander horecabedrijf zijn ook cruiseschepen op zoek naar personeel. De branche biedt snelle doorgroeimogelijkheden na een paar succesvolle opdrachten. Voor jongeren die nog niet weten op welke afdeling ze willen werken, bestaat de mogelijkheid bij HAL verschillende afdelingen te doorlopen. Als je ervan droomt om op avontuur te gaan en de wereld te ontdekken, dan is de cruise branche dé manier om te reizen en tegelijkertijd geld te verdienen. In de horeca leer je vaardigheden zoals gastvrijheid, flexibiliteit en enthousiasme, maar op een cruiseschip komen daar nog skills zoals zelfstandigheid, sterke ambities en cultureel bewustzijn (met een ethische managementstijl) bij. 

Mocht je er dan achter komen, dat het leven aan boord toch niks voor je is, dan heb je hoe dan ook waardevolle werkervaring opgebouwd die je in je toekomstige carrière zeker kan helpen. Voornamelijk doordat de 9-5 mentaliteit aan boord niet bestaat; je dagen zijn langer en je werkt harder. Peter zegt: “Dit wordt beloond omdat je de wereld gaat zien vanuit verrassende invalshoeken, die je sterker maken als gastheer of /-vrouw, als business owner en als persoon.”